fredag den 20. juni 2008

Udfordret...

Madame skrev i en kommentar til mig: "Hvis du har tid og lyst kunne det være sjovt, hvis du fortæller om en god læseoplevelse og en cd, du holder af!"

Gode cd´er og læseoplevelser har jeg rigtig mange af, men der er 2 bøger, jeg altid har tæt på mig. Den ene er Annette Høsts "Jorden synger" Hun har en dejlig jordnær og udogmatisk tilgang til den nordiske tradition, og så er hun en fantastisk kvinde med stor udstråling, Engang MÅ jeg bare på kursus hos hende.

Den anden bog, er een jeg har ejet i flere eksemplarer, men som jeg ofte har valgt at forære til dem, jeg har lånt den ud til. Bogen der bør ligge på enhver kvindes natbord. Clarissa Pinkola Estes "Kvinder der løber med ulve" Bogen handler om at søge/genkende kvindens vilde sjæl gennem eventyr og folkefortællinger. Når jeg i perioder føler mig langt fra min spiritualitet, naturen og mig selv, så søger jeg ind i bogen. Jeg bruger den sporadisk, læser kun det/de afsnit eller kapitel jeg har brug for.

Saxo skriver om bogen: "Dybt inde i alle kvinder er der et vildt og naturligt væsen, en kraftfuld styrke, fuld af gode instinkter, lidenskabelig kreativitet og tidløs viden.Alt for ofte er vi dog afskåret fra vores indre og vilde natur og dermed også fra vores egen kreativitet. Samfundet har pålagt os at være 'civiliserede', velopdragne og pæne, og det spiller ind i alle hverdagens aspekter: Vi mister evnen til at bryde faste mønstre og begrænsninger, og vi mister den dybe kontakt til vores følelser og intuition.Kvinder som løber med ulve handler om at slippe Vildkvinden fri og om at genfinde sin naturlige medfødte kraft.Clarissa Pinkola Estés er etnolog og jungiansk klinisk psykolog og har i mere end 20 år samlet historier, myter og eventyr fra hele verden. Inspirationen til at genskabe kontakten med den indre Vildkvinde finder forfatteren i en række klassiske eventyr og myter, som hun udlægger og fortolker på vidunderlig og overraskende vis. "

Og så til musikken.... Jeg hører meget forskelligt musik, men min forkærlighed er helt klart musik med rødder i den nordiske tradition. Hedningarna, Lumsk og særligt danske bands som Valravn, Asynje og Gny. Lige nu hører jeg Asynjes "Storm" og "Bork" på repeat.... Men tjek selv musikken på "MySpace"... Psssst...og så siger jeg ikke noget om, at vi sælger et par af CD´erne i RavnsRede...

5 kommentarer:

Madame sagde ...

Hold da op hvor var det spændende at læse, Annie! Jeg har flere gange set annoncer for 'Jorden synger', måske i bladet 'Nyt aspekt', som jeg har holdt i nogle år. Det, du fortæller om de to bøger, gør, at jeg meget hurtigt skal skrives op til dem på biblioteket. Musikken kender jeg ikke, og det skal der helt bestemt også rådes bod på.
Tak fordi du tog imod udfordringen - det var meget inspirerende læsning!

Annie Fryd sagde ...

Det vil glæde mig, hvis jeg kan "dele ud" af, de ting som er af særlig betydning for mig... :0)

Unknown sagde ...

Anette Høsts bog har jeg læst og været meget optaget af.
Kvinder der løber med ulve, ( elsker den titel! ) har jeg prøvet på at læse 2 gange..Kan ikke komme ind i den.. Men jeg har heller ikke fået læst Ringenes Herre...Dem kunne jeg heller ikke komme ind i...

Unknown sagde ...

Hov, kender ikke noget af musikken...Men det kan der jo rådes bod på !

Annie Fryd sagde ...

Miri... kast dig ud og læs bare de afsnit eller kapitler der lige åbenbarer sig for dig, så får du måske læst hele bogen igennem en dag... Det er en bog man godt kan "plukke i"

Håber du får en oplevelse med noget af musikken :0)