fredag den 9. januar 2009

Svovlende eder...

Det skal ikke være en hemmelighed at mit sprog ikke altid er blandt de mest stuerene. Ikke at der vælter eder og forbandelser ud af min mund konstant, men der slipper ret ofte en finke af panden (sådanne udtryk lærer man, når man er gift med en sjællænder). Jeg vil endda vove påstanden, at jeg er en kvinde der kan sige tingene ret ligefrem, og at det handler mere om at lære begrænsningens kunst end modsat. Det betyder dog ikke, at jeg ikke kan luftes i forskellige sociale sammenhænge, for trods alt har jeg dog nogle års socialadfærdstræning på bagen ;0)

Men det med ikke at bande, syns jeg edderjætteme er svært. I vores hjem har det altid været okay at bande, for børn som for voksne. Og måske det er det den-omvendt-psykologiske-effekt, men mine unger har faktisk aldrig bandet ret meget. Til gengæld, har det aldrig været acceptabelt at man kaldte hinanden grimme ting. Perker, spasser, idiot er fy!

Men det gir, ind imellem på jobbet, nogle host og hark på tværs i halsen, når jeg må sluge et KRAFTEDDEME.....HOLD-SÅ-DIN-FUCKING-KÆFT på spring mellem mine læber. Som i dag, hvor Forkælet-selvoptaget-pisse-irriterende-voldelig-møjunge for 41. tyvende gang denne uge sætter fingrene i ørerne og råber bla bla bla, når jeg pædagogisk og bestemt forsøger at forklare, at "Nej lille M, du må (s...... f......p.....r...... ) ikke sparke lille T. mellem ribbenene"....

Men så sluger jeg ederne, og straks jeg sætter mig ind i bilen, blæses og spruttes eder og besværgelser ud over den stakkels Stationforstander, som bare rummer så godt....

5 kommentarer:

Annie Fryd sagde ...

Jeg undskylder mine eder og fastholder min evne til at være professionel i øjeblikket... ;0)

Madame sagde ...

Det er dejligt med en mand, der rummer godt! Men det lyder nu som om, at lille M skulle have en kæmpestor skideballe og en advarsel. Pyha, jeg bliver sgu helt gal ...

Annie Fryd sagde ...

Jeg blir s.. også vred i situationen, men jeg kan også se en stakkels dreng bagved, som bare har lært de forkerte metoder til at takle sin vrede... og værst er at de metoder ofte kommer hjemmefra... *suk*

Nille sagde ...

Hahahah - det er sundt at komme af med sin vrede! Da jeg for mange år siden flyttede hjem fra Paris brugte veninden og jeg at bande på fransk - indtil hendes lillebror på 6 år tørt konstaterede, at han altså godt vidste hvad 'merde' betød... for når vi konstant sagde det på fransk måtte det være et fy-ord ;-)

Annie Fryd sagde ...

Nille... det er sådan med nogle sprog, at de ord man hører flest gange er bandeord af værste skuffe. Jeg husker det, da jeg i 80´erne var i Libanon med min libanesiske kæreste, og jeg ivrig efter at lære sproget spurgte: "Hvad betyder ....og hvad betyder .... og..." Og det viste sig at være ikke bare bandeord, men sætninger som "knep din mor" eler " din søster er en luder"...og det var hos en pæn kristen familie... :0)

Den dag i dag kan jeg bande på arabisk ;0)